czwartek, 4 czerwca 2015

DiY-amortyzator do rekreacyjnego uciągu, dogtrekingu i smyczy flexi

Jak wiecie zamierzam rozwinąć się w psich sportach, póki to możliwe. Wszyscy mojemu "staruszkowi" wciskają karmy dla seniorów. Idę do zoologika, mówię że pies ma 7 lat Twój pies musi jeść Royal Canin (dla mnie Frajer Syfin) dla seniorów. To trochę irytujące, bo mój pies czasami (dziękuję za te chwile) zachowuje się jak szczeniak. Może kupię kilka KONG`ów i zobaczę jak to będzie...

W każdym razie chcę z nim uprawiać psie sporty, przez ile się będzie tylko dało. Słyszałem o 12 letnich BC w frisbee. Nie jest tak źle, tylko w wieku mojego psa większość kończy karierę sportową. A ja nie zamierzam kończyć, zważywszy że zaczęła się kilka miesięcy/tygodni temu.

Przepraszam że tak zanudzam, przejdę do rzeczy. Mam ostatnio masę kiepskich wydatków. Znakomite szelki do canicrossu, utrudniające wypróżnianie się, hiper-zbożowe ciastka z Bosch które pachną jak karma dl ryb...




I tak zdenerwowany ubogą ofertą sklepów zoologicznych, muszę robić sam. Podobnie było z liną amortyzacyjną. Była jedna z champ!ona za 60-80 zł. I była dostosowana do owczarków niemieckich, w cholerkę sztywna. Mój pies zapewne by jej nie rozciągnął, a samej części amortyzacyjnej było tyle co Taj (od teraz będę piać Taj, zamiast Tiger) uganiał się za piłką, czyli prawie zero. Firmy typu Hifica, Dog Style, 3rd Pole, i inne hand made, to oczywiście rodzina nie chce kupić tego. ManMat i inne tej klasy zaś są bardzo drogie i za tę cenę można mieś lepszy sprzęt (w wymienionych powyżej firmach) I tak długo prosiłem o pozwolenie na kupno liny amortyzacyjnej, aż się nie doczekałem...

Prosta do pasmanterii i sklepu alpinistycznego i po sprzęt.

Co jest Ci potrzebne:


  • kordonek/gruba nić. U mnie 3zł 
  • Igła dobrana do kordonka chyba 1zł (ceny się różnią dokładnej nie pamiętam, bo igłę miałem wcześniej)
    Tak wiem, moja znakomita xperia jak zwykle prześwietla boki kadru a system AF, ma chyba z czasów Mezopotanii
  • Guma szelkowa/taśma szelkowa/guma krawiecka taka jak np. ta http://www.stoklasa.pl/guma-gladka-pleciona-szer-25mm-x117431 moja ma grubość 20mm, długość 1,3m kupiona za około 3,50 
    Guma, to to bardziej niebieskie
  • Taśma parciana-jeśli macie jakiś plecak, to tam ten pasek, który pozwala na ustawienie długości jest właśnie z taśmy parcianej. Grubość możecie sobie dobrać ja wziąłem 50cm i zapłaciłem 1zł (za każde 0,5 metra 1 zł) Ceny mogą się różnić w zależności od grubości. U mnie są taśmy o grubości 0,5 cm, do 12 cm) wszystko można personalizować, jest (u mnie) około 130 wzorów.
  • Karabińczyk 1zł, dobrać do szerokości taśmy
  • Kółko (takie jak w smyczach taśmowych)

Teraz jak zrobić: Po pierwsze ustalmy czy to ma być lina amortyzacyjna, czy krótki amortyzator na koniec smycz. Polecam to tak zrobić
  1. (a właściwie 0-zero)Rozrysowanie. Rysunek psa nie musi być precyzyjny, ważna jest ta taśma



Gdy wiemy co ma być jakiej długości, że lepiej by część stała była bliżej psa, gdy wszystko ustalone, zabieramy się do szycia.
  1. Najpierw to nasze kółko, umieszczane przy pasie biegacza. Odcinamy 10 cm taśmy parcianej. Nakładamy na to to kółeczko i zszywany 2 cm od kółeczka. Następnie przyszywamy resztę paska do gumy krawieckiej.
  2. Po drugiej stronie gumy krawieckiej dajemy ten dłuższy kawałek. Z jednej przyszywamy karabińczyk, z drugiej mocno i precyzyjnie doszywamy do gumy. Jest to ważne by guma nie odstrzeliła i nie spłoszyła psa. Przecież chodzi o wygodę. 
  3. Jeśli lina jest za długa, można z przodu uciąć kawałek z karabińczykiem, odciąć karabińczyk i wsadzić na miejsce, które uznamy za dobre. Ja miałem taki problem i na szczęście poprawiłem. Ogółem polecam zostawienie luzu.
  4. Życzę wam powodzenia.


Zaletą mojego sprzętu jest to że nie jest specjalnie drogi z dokładnością co do centymetra można dobrać punkty amortyzacyjne, punkty stałe i ogólną długość zestawu. Można zrobić też mały 20 cm amortyzator, na końcówkę smyczy.

Informuję by nie używać tego gdy:
  • pies ciągnie mocno i porywczo
  • Waży ponad 40 kg i jest "ciągnikiem"
  • Nie zalecam w skijoringu, przy "lokomotywach"
  • Gdy pies jest silny, a nasze łączenia nićmi są słabe
  • gdy nie jesteśmy pewni co do wytrzymałości
Informuję również że nawet 80 kg pies może używać tego amortyzatora, gdy guma jest szeroka (50mm, lub więcej) a szwy zostały wykonane porządnie. Wtedy nawet przy nagłych uciągach o średniej sile nasz amortyzator wytrzyma.

Tu macie film z mojego testingu



A wy macie amortyzator do smyczy, czy linę amortyzacyjną? Jakiej firmy? Czy polecacie?
Co myślicie o moim dziele? Czy chcecie więcej DiY?

19 komentarzy:

  1. Przydatne...
    Może nie do końca na temat : Rysujesz psa z kółek? xD Ja tak choćby nie wiem co nic nie narysuje :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kółka z cyrkla :) Polecam filmy np. https://www.youtube.com/watch?v=Pa-8_goZGOo https://www.youtube.com/watch?v=yCnzmgHMngs a ten to w chwilę zrobiłem, na potrzeby bloga. Ogółem filmy z How2draw animals są fajne i mnie one nauczyły metody kółek.

      Usuń
    2. Je z kółkami nic nie narysuje xD Oglądałam już dużo filmików i nic ;p Z kółkami https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t34.0-12/11282003_1495760294047465_498750345_n.jpg?oh=014f40f215198a96f29741813fc22009&oe=5574122B (po lewej moje bazgroły po prawej na filmie ) bez (tylko się nie wystrasz xD) https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t34.0-12/11310918_1491961924427302_1520944542_n.jpg?oh=ea5478a278e5d1378d9377ed9c4f8f15&oe=5573D59B Jakość z telefonu mam też lepsze ale mniej widać mój brak talentu

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Dziękuję, może kociastym też zrób taki, tylko mniejszy, na koniec smyczy. To na prawdę godzinka pracy a może uratować przed uszkodzeniem kręgosłupa. I da sobie radę każdy, ja jestem chłopakiem i wyszedł bardzo dobry sprzęt. U ciebie starczy nawet taśma/guma o grubości około 15mm ;)

      Usuń
  3. Bardzo pomocny post. Tylko zaś zamiast "puki" to "póki" (przepraszam, ale nie potrafię nie zwrócić na to uwagi).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie (a przynajmniej większość) twoich komentarzy dotyczy moich błędów ortograficznych ;( Dzisiaj byli u nas goście, więc trzeba było uwijać się z postem, a musiałem pochwalić się tym amortyzatorem.

      Dziękuję za zwrócenie uwagi.

      Usuń
    2. Przepraszam. Wszystkie twoje posty są bardzo ciekawe. Nie mam zbytniej "weny twórczej" (lub czasu) do pisania długich wypowiedzi czy monologów, a też ciągle komentować w ten sposób, jak "Fajna notka!" czy "Ciekawe" nie zamierzam. Wiedz tylko, że jak mi się coś nie podoba itp. to nie omieszkam wyrazić swojej opinii (bądź w tym wypadku poprawić), ale skoro komentarze są dla ciebie takie ważne postaram się z siebie coś "wyciągnąć" (oczywiście przy odpowiednim czasie).

      Usuń
    3. * I na odpowiedni temat oczywiście ;D

      Usuń
    4. Jeśli masz problem z ortografią, to używaj przeglądarki lub edytora tekstu, który podkreśla błędy :).

      Usuń
    5. Mam to ustawione, tego jakoś nie podkreślił.

      Usuń
  4. Wow, super! Z moimi zdolnościami manualnymi watpię zeby to wyszło, ale moze kiedys spróbuje, zaoszczędziła bym sporo kasy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, do whippeta możesz. To łatwe, a moje zdolności też są na niskim poziomie. Właściwie to pierwsza rzecz dla psa którą wykonywałem sam. Szelki widoczne na filmie też są DiY tylko z pomocą babci :)

      Z pewnością Ci się uda!

      Usuń
  5. Mój były weterynarz powiedział, że husky'ie żyją do 7 lat, więc może już powinnam dawać karmę dla seniorów, i ograniczyć spacery do 'na siku'? XDDDDDDD
    O, a tu masz żywy dowód, że 'stare' psy też mogą coś robić http://syberiada-adventure.blogspot.com/2015/04/wyprawa-laponia-2015.html

    A co do amortyzatora, to wygląda super i do tego wykonanie nie jest trudne, a jaj dodatkowo mam maszynę do szycia więc niby idealne. Ale boję się o wytrzymałość, Whisky już bardzo mocno ciągnie, a za kilka miesięcy jeszcze dojdzie Zero więc potrzebujemy czegoś super wytrzymałego.
    Btw. Widziałeś gdzieś amortyzator na dwa psy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, nie ma to jak polska weterynaria xDD
      Dziękuję za dowód, trochę mnie zmotywował.
      Możesz użyć taśmy o grubości 30mm i naszyć 3, lub 4 na siebie, z maszyną łatwiej, myślę że dasz radę ;)

      Usuń
  6. Ok, kupuję taśmę i będę robić - jak rudy nie rozwali to żaden pies nie da rady :p

    OdpowiedzUsuń
  7. Większość psów w wieku Twojego kończy karierę sportową, bo większość zaczyna ją o wiele wcześniej. Zależnie od psa, może mieć już znacząco wyeksploatowany organizm, któremu należy się emerytura. Z tymże jest to na ogół cecha osobnicza, ale przyjęło się, że pies w wieku około 8 lat to już "senior", więc nie dziwię się pani z zoologa (inna sprawa, że one mają na ogół marne pojęcie o żywieniu i tym co sprzedają). Zaczynając sport z psem w takim wieku jak Twój najpierw zrobiłabym badania serca i przyjrzała się stawom na zdjęciach RTG chyba, że już się tym zająłeś i jest wszystko ok. Wtedy nic, tylko stopniowo wdrażać do życia trening :).

    Ciekawy patent, ale preferuję klasyczne amortyzatory :). Nie licząc kosztów przesyłki (chyba, że ma się dojście do wszystkich materiałów na miejscu) taki amortyzator, jak oferuje DogStyle można zrobić uwaga... za jakieś 5zł ;).
    Mój pies jest za mały, żeby poważniej ciągnąć, ale używam krótkiego amortyzatora do niwelowania przypadkowych szarpnięć/zrywów, kiedy biegamy albo suk biegnie przy rowerze. Bardzo dobrze się to sprawdza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dog Style ma dobre produkty. Znam też "Przepis" na właśnie ten pokryty taśmą rurową (do mocniejszego uciągu) w tytule pisałem że jest do słabszych psów. 8 lat jeszcze nie ma, co do karmy, ludzie to kupują "polecaną przez hodowcę", więc ci z domysłu oferują. znam jednak JEDEN sklep, gdzie sprzedawczyni/właścicielka, otwarcie mówi że nie ma RC i wyjaśnia że ta karma jest zła. Minus taki że droga karma, smakołyki tanie.

      Co do badań zrobię przy okazji szczepień (jedziemy za około miesiąc) Na razie nic mu się nie stanie. Biegamy 1 km po drogach gruntowych, by przyzwyczaić poduszki.

      Ile takie badania mogą kosztować i czy każdy gabinet może te badania wykonać?

      Usuń
    2. Hmm... ale przecież to nie zależy chyba od tego, czym jest pokryta guma, tylko od średnicy tej gumy ;). Wiadomo, że guma o średnicy 4mm będzie mniej wytrzymała od tej 8mm, kwestia dobrania właściwych materiałów. Przecież dużo, dużych psów używa takich właśnie amortyzatorów i jest ok :D.

      Nie wszystkie gabinety wykonują takie badania, bo nie wszystkie dysponują właściwym sprzętem. Ceny też mocno się różnią (cena RTG zależy od gabinetu, od wielkości psa, czy z głupim jasiem czy bez, sporo czynników za to odpowiada), więc najlepiej zadzwonić do swojej lecznicy i zapytać :).

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz. Jest on ogromną motywacją ;)